25 januari 2009

Klädskåpet är färdigt!

Före: Så här såg mitt loppisfynd ut innan den stora förändringen..

Efter: ..och så här ser det ut efter många timmar med spackel, sandpapper, trälim, målarfärg och tapetlim!

ÄNTLIGEN! Äntligen är jag klar med mitt "lilla" målarprojekt! Klädskåpet som jag fyndade på loppis i somras för ynka 50 kronor har fått sig en rejäl uppfrächning och nu flyttat in på Lilla L's rum.
Som jag berättat tidigare monterade vi isär hela skåpet innan jag målade det. (Främst pga att det var så sjukt tungt och att vi var tvugna att ha upp det på andra våning i huset..)
Det var en hel del förarbete innan jag fick gå lös med penseln. Ena sidan hade spruckit så jag fick ta fram trälimmet och försöka få ihop det igen och när det väl hade torkat stod spackling på tur.
Sen så grundmålade jag alla delar (och det var fler än man kunde tro när det var ihopsatt!), slipade ner alla träfiber som rest sig efter grundningen, och så fick alla "invändiga" delar två lager med halvblank lackfärg.

Eftersom skåpet saknade sockel vid införskaffandet fick sambon bygga en. Och det blev kanon!
Sen monterade vi ihop skåpet och så målade jag alla yttre delar två gånger. (Jag hoppas ni förstår varför slutresultatet har låtit dröja på sig...!)

När det gäller bakstycket till skåpet så kastade vi det gamla och köpte en ny tunn mdf-skiva som jag grundmålade och sedan tapetserade med Osborne & Little's "Groove garden". (Hade som tur var sparat det som blev över efter att vi tapetserat vardagsrummet!)

Lådorna fick nya knoppar och sen var det faktiskt FÄRDIGT!

Jag tycker det blev så härligt, sagolikt, äventyrligt och flickigt på samma gång! Är verkligen supernöjd och såå glad för att jag inte gav upp trots otaliga timmar med jobb. Och glädjen över att inte behöva ha några vita standardgarderober på Lilla L's rum går förstås inte att beskriva! ;)

7 kommentarer:

badanka sa...

riktigt riktigt genuint avis:)

En otroligt fint skåp till lite allt möjligt...så fin duktigaste du

Anonym sa...

Du är helt fantastisk!!! Var får du alla ideér ifrån? Urgulligt skåp!

martina sa...

Wow vilket resultat, hur fint som helst! Du har verkligen fått till det och det måste vara värt allt jobb nu när du ser så fint det är.

Nu är jag nyfiken på din mammas tavla, den måste upp så jag får se den, jag och sambon är inne på att "kladda" lite själva. Har tänkt på det länge men det blir aldrig av...

j e n n y sa...

Tusen tack för era snälla kommentarer!! Så kul att även ni gillar mina idéer!!

Martina - mamma kommer på besök i helgen och då ligger tavlan i bagaget!!!! =) Så det dröjer inte många dagar innan jag hoppas kunna visa tavlan upphängd och i hus!

Jag är minst lika nyfiken som dig på å se hur det blir!! Den som väntar på nå´t gott.....! ;)

Anonym sa...

Vilket fint skåp, även om det tar lite tid, är det ändå ganska lite om man jämför med vilket fint och unikt skåp man får. Jag gjorde om sambon hemska furuklädskåp när vår äldsta dotter skulle få eget rum, målade vitt och bytte ut knopparna till några i silver med princesskronor på, vilken skillnad. Nu har vi inte längre plats för det, men fint var det!!

Ulli sa...

Tack för kommentaren på min blogg. Vilken fin, inspirerande blogg du har. Hit kommer jag återkomma. Skåpet blev kanonfint. Tänk vad lite färg kan göra.

Lycka till i min utlottning!
Kram Ulli

Tant Grön sa...

Vilket härligt skåp! Jag är på jakt efter något liknande till min Storgulligan, hennes garderob har tappat dörre, hi, hi