11 augusti 2009

project : HALL - del 4

Efter gårdagens totalsågning av IKEA(katalogen) är det nu dags för de att få uppresning(!) Får alltid dåligt samvete när jag varit lite kritisk.. ;)

När hallen skulle inredas åkte jag nämligen direkt till IKEA. Hade fått en idé om att skapa en kombinerad sittbänk/förvaringslösning av deras köksskåp..!

Sagt och gjort - turen gick till det stora varuhuset där det inhandlades följande:
  • 3 st FAKTUM Överskåpsstomme för kyl/frys (60 x 35 x 58 cm)
  • 3 st RATIONELL Fullutdragslåda djup
  • 3 st RATIONELL Trådback
  • 3 st RATIONELL Sockellåda
  • 3 st APPLÅD Dörr (60 x 35 cm)
  • 1 st PERFEKT Sockel
  • 1 st NUMERÄR Bänkskiva i massiv ek (62 x 186 cm)
  • 3 st FAKTUM Ben (4 st)
  • 2 st STRECKET Handtag (2 st)

Sen började jobbet med att förvandla de platta paketen till något användbart! Överskåpen är ju konstruerade för att utrustas med skåpsluckor, men jag ville absolut ha lådor, så det blev en hel del borrande och omkonstruerande för att få till det! Men det gick! (Allt går om man vill..! Fast jag vet inte som det är något jag rekommenderar någon annan att göra..! Hehe!)

Därefter var det dags att modifiera bänkskivan. Först så kapades den i riktig längd och så slipade jag den för att bli av med eventuell behandling. Sen åkte min favoritbets i mokka-färg fram! (Samma nyans som vi tidigare betsat trappstegen, trösklarna och skrivbordsskivan i huset med. Jag tycker om att behålla en röd tråd genom flera rum för att binda samman inredningen och få ett mer helhetligt intryck..) Sist men inte minst så lackades skivan 3 ggr innan det äntligen var dags att få allt på plats!

Å wow vilken supermöbel jag lyckade skapa! Jag är ju helt frälst i förvaring - dold sådan - och det här var inget undantag! Dessutom älskar jag praktiska ting och smarta lösningar. Två funktioner i en - sittbänk och förvaring - kan inte bli mer än bäst!

I varje skåp finns en låda och en trådkorg med plats för minst 8 par skor (eller vad man nu önskar förvara) och som om inte det vore nog gömmer sig även förvaring i sockeln! Genialiskt att utnyttja varje kvadratcentimeter tycker jag! (Ytan under skåp brukar ju var "dö-yta" annars..) De tre sockellådorna har monterats så att alla tre dras ut samtidigt, för att slippa fula skarvar på sockeln.. Här blir perfekt förvaring för vantar och mössor!

Nu är det bara "piffet" som fattas: några färgglada kuddar, en klädhängare och en spegel..!

10 kommentarer:

Hildur sa...

Verkligen superfint! Och jag uppskattar verkligen att få ta del av din uppfinningsrikedom gällande förvaringslösningar. Byggde mig en egen förvaringsbänk för några år sedan. Dock i MDF. Men jag är såå otroligt nöjd med den än idag. Snyggt med den mörkbruna kulören som går igen i hemmet. Snygg mot golvet! Jag gillar!

IfraLahell sa...

Hei!
Så bra at du la igjen melding på siden min, slik at jeg fant frem til deg! Super mange fine innlegg fra hjemmet ditt. Likte Prosjekt Hall godt!

Ellers må jeg si meg enig med deg at jeg ble ganske skuffet over Ikeas nye katalog. Flopp er vel riktig ord ja..

Legger en link til deg og om det er ok!

Ha en fin dag videre :)

Hemmarikets Charlotte sa...

Vilken härlig blogg du har! Jag skulle gärna vilja länka och visa din hallösning hos mig. Vill du så maila mig på at-home@telia.com

anna n sa...

Jättefin lösning. Du borde skicka in den till ikeahacker.com :)

Rosa sa...

Du er flink assa : )) Skikkelig imponert jeg : )

j e n n y sa...

Å så snälla ni är!
Tusen tack!
Verkligen jättekul att höra att ni gillar vår hall!
Lite positiv feedback smakar alltid gott! ;)

På vår udde! sa...

Suverän bänklösning! Något för oss att fundera på till entren i vår fjällstuga (som vi skall bygga!)!

kattis sa...

En sån otroligt smart idé!! Blev tipsad av en kompis om att gå in här och läsa om alla dina idéer och få en massa inspiration, och jag kan ju säga att jag kan bli sittande många timmar! :) Kul att hitta bloggar som blir favoriter, hoppas på att det kommer in uppdateringar framöver också! :) Ha det gott!

handmadestore sa...

Jätte fint golv!
Det finns en Marockansk butik på Andra Långgatan 22 Göteborg som arbetar med direkt import utan några mellanhänder från marocko, och dom tar även beställningar på marockansk betong kakel bland annat för en mycket billigare peng än dom andra butikerna !

Anonym sa...

Hej! Mycket snyggt. Håller på med något liknande och undrar hur du fäste "APPLÅD Dörr" mot "RATIONELL Fullutdragslåda djup". Har hittat en borrmall men vore kul och se hur det ser ut på "insidan" där du skruvat fast dörren?