21 november 2008

Busenkel och barnsäker liten blomkruka

Idag har jag gjort världens enklaste och barnvänligaste blomsterkrukor till lilla L's rum - av ett helt vanligt papprör!

I veckan rev lilla L ner en lampa på sitt rum, med påföljden att den gick i tusen bitar. En klantig mamma hade ställt den lite dumt till i 5 sekunder när hon skulle fota bilder till bloggen.. hrm. Det fick mig att tänka till och tänka mer "okrossbart" och barnsäkert när det gäller lilla L's rum.

Ett av "problemen" har varit att jag så gärna vill ha blommor i fönstret till henne, men fönstret i hennes rum sitter väldigt lågt (pga snedtak) så jag har sett för mig krossade blomkrukor och jord över hela golvet och med andra ord dumpat det förslaget..

Men så fick jag en idé!
När jag beställde tapetdjuren till lilla L's rum så kom de i en uppiffad variant av det traditionella "pappröret". Tapeten till respektive djur var klistrad runt hela röret och jag tyckte de var så fina att jag sparade dem..
Idag så åkte de fram igen och så gjorde även sågen. Jag kapade röret i småbitar, slipade till kanterna med vanligt sandpapper, satte fast det lilla plastlocket i botten och vips, så hade jag gjort en genial blomkruka till lilla L's rum! Fullständigt okrossbar och så matchar den ju tapetdjuren! ;)

Med en liten plastblomma (som jag faktiskt tyckte såg ganska verklig ut..) i blev verket komplett och jag fick genast lust att göra några fler!
Det här är faktiskt ett jättebra tips till alla barnrum - man kan ju variera "krukorna" i det oändliga - med tapetrester, scrappapper, tidningssidor eller kanske julklappspapper nu till jul!?!

1 kommentar:

Sanna sa...

Vilken kanonbra ide! =)
Kraaaaam
Sanna