31 mars 2009

project : VIMPLAR - del 1

Skaparlusten är tillbaka - dessa tapetrester och scrapbookingpapper ska bli en färgglad vimpel till lilla L's rum!
Tro det eller ej - men nu är jag tillbaka igen!
Med ny energi, nya idéer och till fullo inspirerad!
Behövde visst bara ett litet blogg-break och det är väl ok bara det inte blir för ofta va!? ;)

Fick en så söt kommentar från Badanka igår - hon saknade min blogg och det gav mig precis den energi jag behövde för att komma igång igen! Så tusen tack Åsa - you made my day och väckte min skaparlust som hade gått i dvala!

Egentligen tänkte jag börja påskpyssla lite, men så fick jag ett akut "vimpel-ha-begär"!

Först gjordes en mall och sedan klippte jag ut vimplar för fulla muggar. Sedan limmade jag ihop framsida och baksida.

Det har ju vart omåttligt populärt med vimplar bland alla inredningsbloggare senaste året, och jag var ganska sugen på vimplar jag med i början, men sen blev det för mycket av det överallt och jag kände att "Näe - det ska inte jag ha!".

Men igår så ändrade jag mig! Fick som sagt superlust att skapa så jag rotade fram lite gamla tapetrester och massa scrapbookingpapper som jag hade liggande och sen var jag igång! De flesta har väl sytt vimplar av tyg, men eftersom jag hade så mycket fler roliga mönster i papper fick det bli just så!
Vimplarna fick sedan en omgång av symaskinen - jag sydde en sick-sack söm runt kanten för att det skulle se finare ut och bli mer hållbart.

Jag gjorde en mall i passande storlek och klippte sedan ut vimplar i mängder. Sen limmade jag ihop framsida och baksida och sydde en dekorativ sick-sack söm runt kanterna. Tog lite olika fäger på tråden för ett lite mer lekfullt uttryck..

Vimplarna (i papper!) är färdigsydda och ska nu sys fast i det gula kantbandet!

Sen letade jag fram ett gult band jag köpte för 5 kronor på loppis och fäste alla vimplar i det. Och resultatet? -Det blev ju sååå fint!!!

NU fattar jag verkligen varför det är/varit så poppis med vimplar!! =)

Det enda som kvarstår är att sambon (som jobbat natt) ska vakna och assistera mig i upphängningen! Måste nämligen ha någon som kan hålla vimpellinan så att jag på avstånd kan betrakta vilken placering som blir snyggast! ;) Återkommer när vimpeln är på plats!

8 kommentarer:

badanka sa...

:-D vad glad jag blir.. -de där blir nog hur fina vimplar som helst. Ha en fin dag med KRAM

Min rosendröm sa...

Åh va roligt att du är tillbaks. Jag har kikat in varje dag för att se om jag missat något inlägg. Jag har också saknat ditt bloggande.

Kul med pappersvimplar. De blir ju lite mer exakta än tyg, mina blev lite korviga längst ned lixom så det ska bli kul att se hur dina blir.

/Nina

Hemmabloggaren sa...

Kul att du är tillbaks, har också saknat dig ska du veta!

Vimplar, det kanske man skulle ta och göra med barnen någon dag. Bra tips.

Kram

Min rosendröm sa...

Jag hittade reportaget på nätet. Allså hon som har precious. Helt fantastiskt vackert hem. Var det hallskåpet som du menar var din favorit? Hur går det på jobbet föresten?

/Nina

Jessica sa...

Vad kul att du skriver igen! Har tittat nästan varje dag för att se om du lagt in nåt nytt, gissa om jag blev glad när jag såg inläggen om vimplarna. Jag fattar inte vad du får alla idéer ifrån, det är ju helt otroligt och bra blir det ju dessutom! Du är helt fantastisk:-)
Lilla L får ett kanonfint rum.
Kram

Anonym sa...

Här en till som varit urbota less på alla vimplar på var och varannan blogg. Men kul ide med papper med mönster och färger som är lite avvikande. Väcker lust att prova själv till dotterns rum..

Eva

j e n n y sa...

ÅÅÅ vad glad jag blir för era söta kommentarer!! Det är så otroligt inspirerande att veta att ni saknat mig och att ni tycker om det ni läser..

Stor kram och ännu större tack från mej! ;)

Anonym sa...

Vilka jättefina vimplar! Jag ska göra vimplar till en fest och har börjat experimentera - men jag har svårt att få till bra mått - men dina verkar härligt långa! Vad har du för mått på dina?
Maria J, Stockholm