07 mars 2009

Project : SKRIVBORD - del 1

Här - i det som ska bli kreativitetens mecka - ska ett skrivbord på plats!

Senaste projektet och det som hållit oss sysselsatta hela veckan har varit bygget av ett skrivbord!

Vi har glädjen av att ha ett extra rum som hittills fungerat som gästrum, men jag har hela tiden längtat efter ett riktigt arbetsrum där kreativiteten får härja fritt. Överst på önskelistan till detta rum stod ett skrivbord med plats till laptop, symaskin, skrivhörna och massa krimskrams. Efter många spring i möbelbutiker insåg vi att både budget och skrivbord var på tok för små oss, så vi tog saken i egna händer!
På byggvaruhuset köpte vi en hobbyskiva (60x235 cm), en tunn MDF-skiva och det vi i Norge kallar "reisverk". (Kallar man det reglar i Sverige - lite tjockare brädor?)

Jag hatar allt vad synliga sladdar under skrivbord heter, så en konstruktion där inget sådant kunde skådas var absolut nödvändigt. Därför gjorde vi ett slags bakstycke av "reisverket" som vi klädde med MDF-skivan. Bakstycket döljer ett eluttag och även alla sladdar - kanon!

Spacklade över alla skruvhål samt hörn på bakstycket och målade 3 gånger med samma färg som på väggen i arbetsrummet. (För att få bakstycket att smälta in och skapa en lite flytande effekt av bordsskivan.)
Hobbyskivan (bordsskivan) betsade jag och därefter lackade jag den 3 gånger med vattenbaserad parkettlack (samma bets och lack som vi använde till trappan när vi renoverade den). Sen var det dags för montering! Vi fäste hobbyskivan i bakstycket och i framkant monterade vi 2 skrivbordsben från IKEA. (Vika Runtorp - vita ben med hjul.)

Och hur det blev?!?

-Fortsättning följer....!! ;)

6 kommentarer:

Min rosendröm sa...

Åh va spännande!!! Ska bli kul att se resultatet.

/Nina

Hemmabloggaren sa...

Uj uj uj va duktiga ni är! Ser med spänning fram emot resultatet. Ha en härlig lördag! Själv ska jag på bio, det var nog sex år sedan sist :D

Krickelin sa...

Ja, jag håller med, det ska bli kul att se resultatet.

Anonym sa...

Jag har hittat en ny favoritblogg. Underbart! Blir inspirerad av ditt pyssel och din kreativitet att tom JAG ska sy gardiner om någon dag. Här kommer jag att kika in flera gånger om dagen :)

Unknown sa...

Åh vad nyfiken jag blir! Jag vill se pâ studs hur det ser ut färdigt! :)

Jag har ocksâ kollat skrivbord men i butikerna är allt för smâtt, din idé kanske hjälper att fâ till nât bra! Kul!

Ha en skön dag

Anonym sa...

HEJ!

Vad snygg det blev till slut!!!!
Får man fråga vad allt till bordet kostade???
Skiva, ben, färg....etc


Tusen tack :D