05 december 2008

Lamellgardiner

Egentligen är jag personen som inte alls tycker om gardiner. Eller jo.. det är fint hos andra, men jag tycker det ser så tantigt ut hemma hos mig själv! Helst vill jag inte ha några gardiner alls, men då tycker jag det blir för naket, så jag är lite kluven minst sagt! ;)

De där klassiska tyggardinerna går faktiskt helt bort, så i köket har vi satt en snyggare variant av rullgardiner och i måndags fick även loftstuen sin gardin!


Valet föll pladask på en lamellgardin - superpraktiskt och ursnyggt! Skyddar för insyn men släpper ändå igenom ljus och går att variera efter humör.
Dessutom var den riktigt prisvärd - en 2,5 meters skena med upphängningsfästen och lameller för 350 kronor! Bra köp!

(Dock ska jag påpeka att det var ganska tidskrävande att få upp den i taket eftersom man var tvungen att montera och längdjustera alla lameller för hand.. Men det var värt det!)

2 kommentarer:

Isabelle sa...

Jag instämmer. Gardiner känns som ett nödvändigt ont. Det är jättesvårt. Har själv lameller, både vanliga och i trådform hemma hos oss och trivs väldigt bra med det. Ska snart investera i en lamellgardin som är 5 m lång till ett fönster. Därför blev jag väldigt nyfiken på var du hittar så billiga lameller? Tips mottages tacksamt! :)

j e n n y sa...

Hej Isa! Åå vad skönt å höra att jag inte är ensam om gardinproblematiken. Kanske kan starta en klubb med uppgift att komma med alternativa förslag till gardiner!?
Eller så får du som är så superduktig ta å skapa ett eller flera läckra tryck som man kan hänga upp på rad i klädnypor på en vajer ovanför fönstret..! ;) Kanske kan vara nå't!? ;)

Nu till din fråga!
Jag köpte lamellerna på JYSK! (Jag är egentligen tok-emot å handla där pga deras dåliga kvalité, men kunde inte låta bli å testa när det var så billigt..)
De hade halva priset på de lamellgardinerna som de hade hemma. Fanns skenor i längder från 50 cm upp till 3 meter. (Med 50 cm intervaller.) Men man kunde kapa skenorna till önskad längd om man ville..
Nå'n 5 metare såg jag dessvärre inte till.. men man kunde beställa.. fast då vet jag inte om de var så billiga..
Annars har jag sett att Bauhaus och Hornbach har ganska prisvärda alternativ..

Hoppas du hittar vad du söker!