07 oktober 2008

Mera bets!


Igår visade jag hur fantastiskt fint det blev när vi målade vår trappa vit och betsade trappstegen mörkbruna. Men betsningen slutar inte där - vi har även betsat alla dörrtrösklar inomhus!

Som ni säkert har listat ut så var dörrar, dörrkarmar och trösklar liksom trappan i lackerad gammal furu. Och som ni säkert har lärt er vid det här laget så fullkomligt hatar jag allt som inkluderar ordet furu! Särskilt sådan som är minst 10 år gammal och mörk och ful.. Usch och fy!

Så, alla dörrposter har fått sig en riktig makeover! Karmarna och dörrfodren har målats vita och trösklarna fick sambon ge sig på och slipa! (Tur att jag bad honom slipa dem innan han började med trappan..)

Därefter tog jag samma bets som vi använde till trappstegen (en moccafärgad - ska kolla exakt vad den heter när jag kommer hem - semesterbloggar nämligen..!). Gjorde ett strök med betsen och därefter 3 lager med den vattenbaserade parkettlacken. Blev kanonbra!!
Till vänster: Färdigmålad dörrkarm och färdigslipad tröskel - redo för att betsas!
Till höger: Det färdiga resultatet! Ett lager med moccafärgad bets och tre lager med vattenbaserad parkettlack.

Tack vare ett annat träslag i trösklarna blev resultatet helt annorlunda än på trappstegen - och det kunde inte bli bättre! Trösklarna smälter in otroligt bra i golvet och det var precis så vi ville ha det! (En sliten furutröskel till det mörka valnötsgolvet hade inte varit en hit - eller hur!?)
En liten förändring som gör otrolig skillnad - behöver jag säga att det rekommenderas!?
Är det inte otroligt hur bra tröskeln "smälter in" i vårt valnötsgolv!? Hade aldrig kunnat drömma om att resultatet skulle bli så bra!

Inga kommentarer: