20 september 2009

project : SLADD- & ELEKTRONIKGÖMMA - del 2

..Det var dåligt med gissningar på vad lösningen till mitt sladd- och elektronikkaos skulle bli, men här ser ni det färdiga resultatet!

Jag har byggt ett skåp till vardagsrummet som ger illusionen av att vara en tavla men i själv verket döljer en hel del. Synliga sladdar, modem och router är nu ett minne blott, och istället har vi berikats med lite typografisk konst på väggen..! ;)
-Jag älskar flerfunktionalism och dolda funktioner!!

Så här gick jag till väga:

Först byggde jag en stomme till skåpet av 2 x 7 cm brädor, vinkeljärn och såklart lite skruvar. Därefter tillsatte jag några hyllplan av samma material. Sen gjorde jag en lucka till skåpet som är något större än själva stommen. Till den använde jag en tunn mdf-skiva och brädresterna efter byggandet av hallväggen! Sen målade jag stommen vit och luckan svart med matt målarfärg.

Därefter fick skåpsluckan en en touch av min förkärlek för det grafiska och typografiska... ;)

Jag målade helt enkelt dit en stor härlig femma med hjälp av en schablon. (Schablonen fixade jag genom att printa den snyggaste femman jag kunde hitta på ett overheadark och sedan förstora upp den (med hjälp av overheaden förstås!) och måla av konturerna på ett stort pappersark som jag sedan skar ut.)

Sedan monterades luckan på stommen med hjälp av rejäla gångjärn och dessutom skruvade jag dit 2 magnetlås så att den tunga luckan ska hållas på plats och inte åka upp.. Å så var det äntligen dags att få upp skapelsen på väggen!!
..Och det var ju inga problem att hitta nå't att fylla det med sen.. ;)

De sladdar som leds upp i skåpet har jag gömt i en nätt kabelkanal som jag satt fast på väggen, så nu är det inte en synlig sladd så långt ögat kan nå! Otroligt hur befriande det kan kännas!! ;) High five för den..!! ;) Hehe..

19 kommentarer:

Mya sa...

wow så snyggt och smart!
ska visa min sambo, för här hemma lever vi i ett kabelkaos.

Unknown sa...

Så kult skap...og for en bonus å slippe ledninger. Man kan jo "tippe over" av alle ledninger overalt ; ))

Therese Turesson sa...

Sv: Vad roligt att höra att du är nyfiken! :) Idag har det inhandlats mer sprayfärg så kanske kan få till det någon dag nu, när det inte blåser så som det gör här idag. Men snart så kanske jag kan visa upp slutresultatet. :)

På vår udde! sa...

Du är ju fenomenal!

Tänker tipsa om din blogg till "Jennys Perspektiv" som efterlyser kreativa bloggar!

Gissar att det är ok med dig...

Kram H

Hannasvirrvarr sa...

Wow, så bra det blev! Verkligen stor skillnad.

Angela sa...

Himla smart och snyggt! Imponerad!

In my house sa...

Heeeej =) du skriver alltid så snälla saker,,, blir sååå glad!!! Guuuuud vilken lampa,,, vill ha..... Jättesnygga foton!!!!!
- Jag är i valet och kvalet om webb butik,,,, jag vill, men min kille tycker att jag ska vänta lite!!!! att det liksom blir för mycket jobb..... Såååå vi får se,,,, jag vill gärna ha de!!!!


Kram j

Krickelin sa...

Men kors så smart och supersnyggt. Verkligen!

Sara sa...

Vilken jättehärlig blogg du har, med massor av inspiration! Ert hus är helt otroligt fint!! Återkommer garanterat! :)

Graadskan sa...

Så snyggt! Underbart att hitta så fina lörsningar till så tråkiga problem! Det kliar i snickarfingrarna nu...

Du ahr en mycket trevlig blogg, helt ny för mig!

Kram Camilla

mamamekko sa...

Nu är paket nummer två också postat, så nästa vecka dyker två vinster upp hos dig :)

kram

dagenskreativa sa...

Snygg gömma:) Besök gärna min kreativa pysselblogg:)

Kram Anna

♥ Affi ♥ sa...

Hej!
Första gången jag tittar in till dej. Jag kommer att bli sittandes ett tag och läsa alla dina inlägg. Underbart inspirerande!
Kram.

Livet de la crème sa...

Supersmart! Sladdhärvor och skarvsladdar gör sannerligen ingen lycklig!

Hannanonien sa...

Grattis och vilken smart idé! Väldigt fint och snart väldigt kopierad:)!

IfraLahell sa...

Så utrolig kult det ble! Kjempe smart- Hater virkelig alle disse ledningene så dette var smart ;)

j e n n y sa...

Hej hopp!!
Tuusen tuusen tack för era snälla kommentarer!! Blir så glad för alla ord! Å så är det ju extra kul när de är av det positiva slaget..!! ;) Bockar och tackar å det varmaste!

Anonym sa...

Hej
Undrar hur stor "tavlan" blev alltså dom färdiga måtten?

Sofia sa...

Både snyggt och smart!